Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve en efficiƫnte behandeling voor psychische klachten. Cognitieve gedragstherapie is gebaseerd op het idee dat hoe je denkt (cognities) in een bepaalde situatie, invloed heeft op wat je doet en wat je voelt. Bij Cognitieve gedragstherapie wordt gekeken naar disfunctionele cognities ofwel gedachten die ervoor zorgen dat je meer emotie voelt dan gewenst of andere dingen doet dan je zou willen. Samen met de therapeut wordt dit in kaart gebracht en gekeken in welke mate dit de klachten veroorzaken of in stand houden. Daarna worden de disfunctionele cognities uitgedaagd door te kijken naar de ervaringen die hebben gezorgd dat deze gedachten opkomen en gekeken of de gedachten nu nog van toepassing zijn. Vervolgens worden de disfunctionele cognities vervangen door gedachten die meer recht doen aan de realiteit.

Vaak geven mensen vervolgens als antwoord: ik weet wel dat het zo is, maar het voelt niet zo. Bijvoorbeeld: ik weet wel dat ik niet bang hoef te zijn voor afwijzing, maar het voelt niet zo. Op dat moment komt de gedragstherapie. Om jezelf ervan te overtuigen dat de nieuwe gedachte klopt, moet je dit ervaren. Bijvoorbeeld: ik mag mijn grenzen aangeven. Samen met de therapeut wordt een gedragsexperiment opgezet om te toetsen of de nieuwe of oude gedachte klopt. Wanneer de ervaring is dat de nieuwe gedachte klopt, zal je merken dat het gevoel ook veranderd.

Voor meer informatie kunt u kijken naar het volgende youtube filmpje of kijken op vgct.nl. In therapie doorlopen we de onderdelen stap voor stap op een tempo wat past bij de cliƫnt en de klachten.